lørdag 22. oktober 2011

Hvordan motivere dine medarbeidere II


Skulptur Fredrik KB                                                        Foto BS
Lytt mer og snakk mindre. Mange ledere er opptatt av å fortelle hva de ansatte skal gjøre. Dog er det en kjensgjerning at vi blir langt mer motivert når vi selv kan finne ut hva vi skal gjøre. Forskning viser at motivasjonen øker med fem mot én når vi selv kan ta ansvar for egene oppgaver. Vi tar mer ansvar for løsningen og utvikler større lojalitet når vi eier løsningen selv. Som leder bør du derfor stille spørsmål som hjelper medarbeiderne til å finne riktige svar og retning. Still spørsmål som;
Hvilke forbedringsområder fokuserer du på for tiden?
Hva gjør du for å sikre at dine bidrag gjør en forskjell?
Hva gjør du for å støtte dine kolleger?
Hvilket mål har du med denne oppgaven, hva gjør du for å oppnå målet?
Ansvarlige medarbeidere oppgir at de trives  bedre på jobb og de har større lojalitet til virksomheten.
Neste gang du som leder trekker pusten for å fortelle noen hva de skal gjøre, tenk deg om, still spørsmål!
Ofte hører jeg ledere klage over at medarbeiderne ikke forstår viktigheten av en oppgave, eller ikke forstår hvilke forventninger de som ledere har til dem. Sten Magnus, mangeårig leder i servicebransjen sa til meg, for å bli forstått må du forstå. For meg ble det en vekker. Hvordan kan jeg forvente at mine medarbeidere skal forstå meg og mine forventninger når jeg ikke har satt meg inn i hva de trenger og ønsker. En leder må bruke tid på å forstå sine medarbeidere.

2 kommentarer:

  1. Hei Baard,
    Jeg studerer personalpsykologi. Forskningen du viser til er interessant å vise til på min eksamen. Kan du gi meg kilder? Christopher

    SvarSlett
  2. Sjekk denne artikkelen, kanskje det hjelper deg på sporet av kilden!
    http://blogs.hbr.org/cs/2011/10/four_motivation_mistakes_most.html

    SvarSlett