Alle dere som lyser ut stillinger på nett og i aviser vet at annonse på trykk er fryktelig dyrt sammenlignet med nettannonsering. En omfattende kartlegging foretatt av AdvertsData viser at papirannonsen er et dårlig verktøy dersom du sammenligner resultatet med nettannonsen, tar du med kostnadene i vurderingen er min påstand at papirannonsen er død. Den fyller i beste fall rollen som søndagsunderholdning for jobbfrustrerte kvinner og menn. Kostnadsnivået ved papir kontra nett er forsiktig anslått til 8-1.
Undersøkelsen baserer seg på kartlegging av over 10.000 stillingsannonser fordelt på mer enn 8.400 selskaper.
Rekrutteringsselskaper som jakter kandidater uten annonser går gode tider i møte. Selv om online annonsering er langt rimeligere, gir det ikke nevneverdig bedre resultat. Responsen for print og online er relativt lik. For begge medier opplyser nær 50% av respondentene at de fikk 10 eller færre søkere på stillingen.
Kvaliteten på søkerne er også relativt lik på de to mediene. På en skal fra 6 - 1, hvor 1 er topp kvalitet på søkerne og 6 er uakseptabel kvalitet på søkerne, skårer print 3,47. Det gir noe bedre kvalitet på søkerne enn online som skårer 3,63, med andre ord begge løsninger skaffer søkere med godt under middels kvalitet i forhold til stillingskravet.
Ordentlig ille blir det når vi ser på resultatet av annonseringen. Under halvparten av selskapene ender opp med å ansette en kandidat som har søkt på stillingen. Antall selskaper som velger å ansette en av søkerne er for print 32,9 % og for online 44,9%.
Kort oppsummert, velger du som leder å betale mellom 50.000,- og 100.000,- for en papirannonse vil du få:
Ti søkere som har en personlighet, erfaring og kompetanse godt under middels i forhold til det du ønsker for stillingen.
Ikke rart at et flertall av dere avstår fra å ansette noen.
Stillingsannonser i avisen fungerer best som viktige bidrag til avisdrift, ikke som rekrutteringskanal.
Dette er dyr moro!
Veldig interessant og fin refleksjon.
SvarSlett