Som ny leder har du en unik mulighet til å bestemme retningen og å få med deg de ansatte. Den muligheten må du benytte! Publisert i Kapital juli 2009.

En av de virkelig store gledene ved å jobbe som lederrekrutterer, er at jeg ser så mange ta fatt på sin nye oppgave som leder. Ganske tidlig oppdaget jeg hvor mye det har å si for en leders suksess hvilke grep de tar den første tiden. De første 100 dagene er helt sentrale, kanskje fatale, for om du skal lykkes som leder eller ikke. Det første du må tenke på som ny leder, er hvem du er og hvordan du vil bli oppfattet. Er du en sjef som kontrollerer eller er du en leder som inspirerer? Tar vi ordet lede til gammelnorsk, finner vi leida, som betyr å sette i bevegelse, føre, følge. Eller om vi tar to lead til Old English, finner vi ordet leden eller loedan som betyr make go. Dette er interessant! For det er nettopp dette det handler om når du trer inn som leder, du skal sette noe i bevegelse. Jeg har aldri hørt en oppdragsgiver si: Vi vil ha en ny leder, som bevarer ting akkurat som de er! Nei, når en virksomhet eller organisasjon skal ha på plass en ny leder sier oppdragsgiver: Vi vil ha endring, vi vil ha fart, vi vil ha rydding. Forventningen til deg som leder er krystall klar: Skap bevegelse! Hvorfor er disse "første 100" så viktige? Jo fordi, som Knutsen og Ludvigsen synger, "Nå er scenen klar og jeg tar mikrofonen - tusen øyne lyser mot meg." De første 100 dagene har du en unik mulighet til å sette retning og å få med deg dine ansatte. Du er velsignet med medarbeidere som har forventninger og ønske om noe bedre enn det som var. Selvfølgelig vil det være situasjoner der det hersker skepsis og motvilje, men alle ser på deg, alle følger med, og de er årvåkne. Det må du utnytte. Første punkt når du skal sette noe i bevegelse, er å ha en klar oppfatning av i hvilken retning bevegelsen skal skje. Du må være kjent med selskapets visjon og misjon. Basert på det må du velge retning. Deretter må du finne ut hva du har av ressurser. Det er ikke bare et markedsføringstriks fra bilbransjen når de spør om du har gjort bilen ferieklar. Det er faktisk slik at når du skal på langtur, må du vite hva du har av utstyr og kvaliteten på dette. Du må, som noe av det første du gjør, kartlegge hvilke ressurser du har i organisasjonen. Det kan du gjøre gjennom samtaler med dine nærmeste, eller - i større organisasjoner - som en undersøkelse. Gjennom en slik kartlegging vil det bli tydelig for deg hva du må ta tak i. Materialet du finner, gir deg et godt bilde av de dilemmaer du må være forberedt på å håndtere som leder. Det kan være ressursknapphet, konflikter eller andre viktige utfordringer. Kartleggingen gir deg videre et bilde av hvordan makt er fordelt i organisasjonen. Skal du kunne lede (sette i bevegelse, føre, følge), må du ha makt. Står du tidlig frem med tydelighet i de riktige sakene, legger du tunge lodd på din side av maktvektskålen. Tenk på deg selv som politi. Vi vet at politiet har makt. Når politiet snakker til oss, skjer det noe med oss, vi blir litt engstelige eller kanskje litt stolte. Når maktpersoner ser oss, vokser vi. I dine første 100 dager, med ferieklar bil i bevegelse, skal du ta på deg politihatten. Som politi skal du jakte på de gode eksemplene og de flinke medarbeiderne. Du skal løfte frem talentene og de gode løsningene. På den måten skaper du bevegelse i riktig retning. Etter sommerferien skal jeg skal selv ta fatt på mine første 100 dager som leder. Men nå er feriebilen klar, og da synes jeg vi skal følge rådet til en stor leder og god politimann; Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man gjøre hva man vil. Husk: Alle kan bli sjef, bare noen få blir ledere. God sommer!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar