Høsten har startet med ustabil børs og dystre framtidsutsikter. Selv om min kommentar ble skrevet i 2008 som en refleksjon på vei inn i finanskrisen, føler jeg at kommentaren er dagsaktuell igjen tre år senere. Publisert i Kapital 2008.
Har du lagt en plan for å tilpasse virksomheten din til markedssituasjonen eller står du og fryser med åpen jakke?
Her om dagen, da jeg syklet til jobb, passerte jeg Helle. Helle er 14 år og venninne av min datter. Hun ventet på en hun skulle gå sammen med til skolen. "I dag er det skikkelig kaldt", sa hun, samtidig som hun med hendene i jakkelommene prøvde å dra den store jakken tettere rundt seg. "Du kan jo lukke jakken" foreslo jeg. Hun så på meg med hodet litt på skakke. "Det er lissom ikke så kaldt da, eller…. det er det, men ifølge kalenderen skal det liksom ikke være så kaldt nå".
Senere samme dag satt jeg i møte med en administrerende direktør i et middels stort konsulentselskap. Han beklaget seg over finanskrisen, en krise han mente var overdimensjonert i forhold til de reelle problemene i markedet. "Mediene", sa han, "mediene er skyld i at dette kommer helt ut av proporsjoner".
Da slo det meg. Det slo meg hvor utrolig enkle vi mennesker er. Irrasjonelle til det siste. Vi vil ikke innse realitetene i vanskelige situasjoner før vi er nødt. Ikke før vi er tvunget i kne er vi villige til å ta tak i situasjonen og lukke jakka. Daglig prater jeg med ledere i ulike bransjer, alle sier det samme, det er iskaldt, men jeg gidder ikke lukke jakka, ikke ennå.
I 1911 skulle Robert Falcon Scott erobre Sydpolen. Ti år tidligere hadde han vært leder for Discovery-ekspedisjonen, der han blant annet hadde med seg Ernest Shackleton. Shackleton, offiser fra handelsflåten og Scott, offiser i den britiske marinen, var to stolte menn som jaget karrierer. I løpet av Discovery-ekspedisjonen gjorde de seg viktige erfaringer - for mange til å nevne her. Scott nedfelte sine erfaringer i en omfattende rapport. Til tross for dette valgte han å stole på marinens stolte mantra da han igjen la ut på polisen. "Marinen finner løsninger underveis", som Ragnar Kvam jr. skriver i boken De fire store . Problemet med improvisasjon er at det krever mot å ta krevende beslutninger i en uforutsett situasjon hva om du tar feil beslutning, hva om det er for tidlig, eller kanskje for sent? Amundsen derimot hadde lest rapporten som Scott hadde skrevet fra Discovery-ekspedisjonen. Rapporten inspirerte Amundsen til å legge en grundig plan for ekspedisjonen sin, både frem og tilbake fra polpunktet. Amundsen holdt seg til planen. Og Amundsen vant.
Så tilbake til dagens markedssituasjon. Har du lagt en plan, eller står du og fryser med åpen jakke? Lurer du på hva du skal gjøre og når? Om du ikke alt har lagt en plan, så sett i gang! Når omsetningen vår faller til X, må vi kutte Y i innkjøp. Når omsetningen faller til XX, må vi nedbemanne YY. Med en tydelig og målbar plan blir det langt lettere å være leder. Planen vil gjøre deg tryggere i dine valg, og erfaring tilsier at du vil ta riktige beslutninger før dine konkurrenter. Så enkelt er det ikke, vil du kanskje si. Jo, så enkelt er det. Prosessen med å kalibrere en organisasjon tar tid. Den som starter tidlig er godt i gang, dersom markedet faller ytterligere. Det er langt enklere å avblåse prosessene om markedet skulle tilsi det, enn å håndtere konsekvensene av å starte for sent.
Ikke pådra deg en forkjølelse i årets innspurt, du trenger frie luftveier og god fart om du skal stå igjen som en av vinnerne i din bransje.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar