Mange virksomheter sverger til kostbare bonuser for å
motivere sine ansatte, men forskning viser at bonus ofte blir oppfattet som
kald transaksjon uten effekt, mens mindre og enklere oppmerksomheter skaper
følelser og ekte motivasjon.
Tenk bare på hvordan du selv reagerer når du inviterer
venner til middag. Det første paret som kommer har med seg en frodig
blomsterbukett, det neste paret som har ikke med noen gave, men tilbyr seg og
betale for maten – hvilke følelser vekker de ulike handlingene?
Undersøkelser har vist at medarbeidere blir langt mer
motivert av små rimelige oppmerksomheter, sammenlignet med bonus. De små
oppmerksomhetene bygger også lojalitet i langt større grad enn bonus.
En CD med et kort som forteller hva du har satt pris på. En
bok eller en flaske med god olivenolje vil gi deg samme effekt som dyre
bonuser. I tilegg er det langt hyggeligere å gi en personlig og ment gave.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar